Hoe los ik het personeelstekort op?
Het is een vraag die bij veel bedrijven speelt. De arbeidsmarkt is krap en neemt alleen maar toe, waardoor veel ondernemers met hun handen in het haar zitten. Daarom moeten we kijken naar oplossingen. Hoe werf je goed gekwalificeerd personeel? En nog belangrijker: hoe bind je het personeel aan je organisatie? In dit artikel werpen we een blik op de Nederlandse arbeidsmarkt en geven wij slimme oplossingen voor het oplopende personeelstekort.
Nederlandse arbeidsmarkt
Personeelstekort oplossen door het werven van nieuwe medewerkers
Het werven van nieuwe medewerkers lijkt een logische oplossing, maar eenvoudig is het niet. De cijfers laten zien1 dat de spanning op de arbeidsmarkt nog nooit zo hoog is geweest. In de strijd om nieuwe medewerkers worden bedrijven daarom steeds creatiever. Neem bijvoorbeeld de humoristische ‘andersom sollicitatie’ van Randstad.
Stijgende wervingskosten nieuwe medewerkers
Het is ook belangrijk om te noemen dat de wervingskosten voor nieuwe medewerkers op het moment fors zijn. Gemiddeld kost het vullen van een vacature € 4.603 voor profit organisaties (Recruitment Kengetallen Onderzoek 2021). Dat is ongeveer 10% van het bruto jaarsalaris van een nieuwe medewerker. Daarnaast is de tijd die het kost om een vacature in te vullen opgelopen van 57 dagen in 2020 naar 65 dagen in 2021.
Het personeelstekort zorgt er ook voor dat bestaande medewerkers worden weggelokt met prachtige salarissen en bonusregelingen. Niet elk bedrijf kan meegaan in deze concurrerende arbeidsvoorwaarden. Wat kun je dan als bedrijf doen om je medewerkers te binden en boeien? Medewerkersparticipatie is een mogelijke oplossing.
Medewerkersparticipatie via virtuele aandelen
Het aanbieden van (virtuele) aandelen of certificaten van aandelen in de onderneming kan zeer aantrekkelijk zijn voor medewerkers. Medewerkers delen via zo’n medewerkersparticipatie mee in de toekomstige waardecreatie en/of winst van de onderneming. Dit zorgt vaak voor meer betrokken en enthousiaste medewerkers. Daarnaast kan er alvast voorgesorteerd worden op een toekomstige bedrijfsoverdracht, zoals een management buy out.
Virtuele aandelen
Medewerkers kunnen gedurende hun loopbaan virtuele aandelen krijgen via platformen als Sharesquare. Deze aandelen geven recht op een deel van de toekomstige waardecreatie en/of winst van de onderneming. Dit noemt men ook wel Stock Appreciation Rights (SAR). Een veelgebruikte tactiek om medewerkers langjarig te binden is om de aandelen pas te geven als een medewerker een aantal jaar in dienst is van de onderneming.
Productiviteit verhogen
Het is ook slim om een intern onderzoek te starten naar de werkdruk en productiviteit van je medewerkers. Vervolgens kun je kijken hoe processen geoptimaliseerd kunnen worden. Zijn er bijvoorbeeld veel handmatige taken die geautomatiseerd kunnen worden? En kunnen medewerkers meer winst behalen door ze anders in te zetten? Lees meer voor een voorbeeld dat het belang van zo’n ‘output-analyse’ verduidelijkt.
Sara werkt als fulltime salesmedewerker bij Jansen Zonnepanelen B.V. Ze houdt zich bezig met de directe verkoop van zonnepanelen, het onderhouden van klantcontact en het opvolgen van ‘leads’. Jansen Zonnepanelen B.V. groeit hard en zoekt nieuwe salesmedewerkers, maar tevergeefs. Daarom zoekt Jansen manieren om de werkdruk van zijn salesmedewerkers te verlagen.
Jansen duikt in het orderboek van Sara en ziet het volgende.
Orderboek medewerker Sara | Input |
---|---|
Aantal orders (Jan-Aug 2022) | 297 |
Totale orderwaarde | 2.707.155 |
Orders | |
Gemiddeld | 9.115 |
Aantal orders (< gemiddelde) | 217 |
Aantal orders (> gemiddelde) | 80 |
Ondernemer Jansen is verbaasd over deze uitkomst. De meeste orders liggen onder de gemiddelde orderwaarde. Hij gaat rekenen en ziet het volgende.
Orderverdeling | Input |
---|---|
Kleine orders | 73% |
Grote orders | 27% |
Omzet kleine orders | 600.000 |
In % totale omzet | 22% |
Omzet grote orders | 2.107.155 |
In % totale omzet | 78% |
Ondernemer Jansen schrikt van deze verdeling. Sara besteedt 73% (aantal orders) van haar tijd aan het behalen van maar(!) 22% van de omzet. Simpel gezegd: Sara is voornamelijk druk met het binnenhalen van orders die in verhouding weinig bijdragen aan de omzet van Jansen Zonnepanelen B.V.
Ondernemer Jansen plant een werkoverleg in en stelt het volgende voor:
“Vanaf nu is het minimale offertebedrag € 5.000. Orders onder dit bedrag laten we aan ons voorbij gaan.”
Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar voor Jansen Zonnepanelen B.V. is het essentieel om kritisch te kijken naar de werkdruk binnen de onderneming. Als de werkzaamheden niet tot weinig bijdragen aan de omzet en/of winst van de onderneming, dan moet Jansen Zonnepanelen B.V. ook bewust orders laten varen in tijden van personeelstekort.
Personeelstekort oplossen door strategische overname van een concurrent
Het personeelstekort kun je ook oplossen door een concurrent met personeel over te nemen. Middels zo’n strategische overname van een concurrent kun je bijvoorbeeld backofficewerkzaamheden samenvoegen, waardoor de werkdruk verlaagd. Ook vang je zo ziekte en verzuim beter op.
Hoe lost u het personeelstekort op?
Het personeelstekort in Nederland is een actueel probleem, maar bij BrightOrange denken wij graag in oplossingen. Wilt u samen met ons nadenken over medewerkersparticipatie? Of bent u benieuwd welke overnamekansen er voor u liggen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
“Ik vind het geweldig om ondernemers te helpen bij diverse bedrijfseconomische vraagstukken. Je merkt dat je huisadviseur wordt en dus als sparringpartner wordt gezien. Werken bij Bright Orange is ontzettend leuk: je wordt uitgedaagd om goede cijfermatige analyses te maken en daaruit conclusies te trekken.”
Persoonlijk feitje:
Fanatiek voetballer op het veld en in de zaal.
Over de auteur
“Ik vind het geweldig om ondernemers te helpen bij diverse bedrijfseconomische vraagstukken. Je merkt dat je huisadviseur wordt en dus als sparringpartner wordt gezien. Werken bij BrightOrange is ontzettend leuk: je wordt uitgedaagd om goede cijfermatige analyses te maken en daaruit conclusies te trekken.
Heb je vragen aan mij?
+31 6 38 78 31 81
stefan@brightorange.nl