klok Leestijd 3 min. Verkopen Wit Bedrijf verkopen

Het opbouwen van een succesvol bedrijf vereist niet alleen hard werken en toewijding, maar ook strategische planning voor de toekomst. Een aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien door ondernemers is het tijdig bepalen van een exit-strategie. Het uitstippelen van een duidelijk pad voor de toekomstige verkoop of overdracht van het bedrijf is van cruciaal belang. Een bedrijf dat zonder u niet verder kan, is zonder u immers ook niks meer waard. Helaas beginnen veel ondernemers hier te laat mee, waardoor ze mogelijk waardevolle kansen missen. In dit artikel zetten wij de optimale voorbereiding uiteen die u nodigt heeft bij het bepalen van een exit-strategie.

De initiële beslissing tot verkoop

Het verkoopproces begint al bij de initiële overweging van de ondernemer tot verkoop. Hoewel in veel gevallen het bereiken van de pensioenleeftijd de motivatie is, is dit voor iedereen anders. Een optimale exit-strategie is dan ook voor iedereen verschillend, en is afhankelijk van de doelen en prioriteiten die de ondernemer stelt. Een veelvoorkomend probleem is dat veel ondernemers pas gaan nadenken over een verkoop als reactie op een zogeheten “Dismal D”, zoals death, disability, divorce of debt.

Als de beslissing tot verkoop echter voortkomt uit één van de hiervoor benoemde gebeurtenissen zijn de verkoopresultaten meestal suboptimaal. Dit komt doordat de ondernemer in deze situaties vaak gelimiteerd is in zijn keuzes. Het is daarom belangrijk om vroegtijdig en proactief na te denken over een goede exit-strategie. Op deze manier wordt meer controle uitgeoefend op het verkoopproces en dit kan extra waarde creëren. Waarde die niet alleen tot uitdrukking komt in een hogere koopsom; ook in de transactievoorwaarden zijn bij een goede voorbereiding pluspunten te realiseren.

Contact Banner

Door de ogen van de koper kijken

Nadat de ondernemer heeft besloten tot verkoop is het van belang om te begrijpen hoe een potentiële koper naar het bedrijf kijkt. Deze potentiële koper is immers degene die geïnteresseerd is in overname en ook degene die de koopsom moet overboeken en het bedrijf gaat voortzetten. Het is daarom belangrijk dat een kandidaat-koper een helder en kloppend beeld over de onderneming wordt gepresenteerd. Door kritisch door de ogen van een potentiële koper naar het bedrijf te kijken kunnen kansen, uitdagingen en verbeterpotentieel vooraf al in beeld gebracht worden en kunnen misverstanden later in het proces voorkomen worden.

Daarnaast is het belangrijk om te analyseren welk type koper bij het bedrijf past. Zo kan private equity waarde creëren met financial leverage, terwijl een strategische koper vooral extra winstkansen ziet door synergievoordelen toe te passen. De beste optie voor een bedrijf hangt af van verschillende zaken: persoonlijke doelen, financiële behoeftes van de eigenaar en/of het bedrijf en de ontwikkelingen binnen de sector waarin het bedrijf opereert. Door hier voor de start van het verkoopproces over na te denken maakt u het eenvoudiger om uw bedrijf op de juiste manier aan potentiële kopers te presenteren en daarmee het juiste type koper aan te trekken.

Voorbereiding op het verkoopproces

Het fundament leggen voor het verkoopklaar maken van het bedrijf is wellicht wel de belangrijkste uitdaging. Kopers zijn kritisch en hebben veel vragen. Een adviseur kan u helpen en u voorbereiden op vragen en uitdagingen, dit wekt vertrouwen bij kopers. Denkt u dat u alle voorbereiding heeft getroffen en uw bedrijf verkoopklaar is? Doe de check op onze website. Als de uitkomst van deze check positief is, dan is het tijd om het verkooptraject op te starten. Om dit traject soepel en succesvol te laten verlopen zijn er enkele punten van belang om rekening mee te houden:

  • Blijf gefocust op de bedrijfsvoering
    Een bedrijf verkopen kost veel tijd en energie. Tijdens dit proces is het makkelijk om focus te verliezen en minder aandacht te geven aan de dagelijkse bedrijfsvoering. Een verkooptraject duurt vaak langer dan verwacht: zorg er daarom voor dat er niets verandert aan de financiële prestaties en de bedrijfsvoering om een sterke onderhandelingspositie te behouden.
  • Expertise is key
    Als bedrijfseigenaar heeft u veel kennis over uw eigen bedrijf. Een verkooptraject is voor veel ondernemers echter nieuw, en de benodigde kennis is daarom beperkt. Een adviseur kan de ondernemer begeleiden in het proces om zo tot een optimale uitkomst te komen. Daarnaast zorgt een adviseur ervoor dat een ondernemer meer tijd heeft om zich te blijven richten op de dagelijkse bedrijfsvoering.
  • Zorg ervoor dat alles financieel, juridisch en fiscaal in orde is
    Het is altijd beter om eventuele problemen vooraf al te adresseren; problemen die later nog opduiken leiden tot discussies en kunnen impact hebben op de prijs.
  • Zorg voor één gezamenlijke visie
    Als één of meerdere aandeelhouders of managementleden een ander idee bij de verkoop hebben, kan dit voor problemen zorgen tijdens het proces.
  • Behoud een goede relatie met werknemers, klanten en leveranciers
    Houd altijd rekening met het scenario dat de verkoop niet slaagt. De vaardigheden, kennis, ervaring en loyaliteit zijn niet gemakkelijk te vervangen en zijn bovendien een belangrijke factor in de prijsonderhandeling.
  • Kijk niet alleen naar geld
    Aan een hogere koopsom zijn vaak ook meerdere en strengere voorwaarden verbonden. Zo kan een earn-out regeling in potentie meer opleveren, maar brengt dit ook meer tijd en risico met zich mee. Neem meerdere opties in overweging en kijk welke het best aansluit bij uw doelen.

Conclusie

Het is van belang om vroegtijdig te starten met het opzetten van een exit-strategie, zodat er geen overhaaste beslissingen genomen worden. Het is een continu proces dat begint bij de oprichting van het bedrijf en evolueert naarmate het bedrijf groeit en verandert. Vroegtijdige planning stelt ondernemers in staat om controle te houden over het proces, waarde te maximaliseren en mogelijke operationele risico’s te identificeren. Het betrekken van professionals en het zorgvuldig overwegen van verschillende exit-strategieën zijn cruciale stappen op weg naar een succesvolle bedrijfsafsluiting.

Benieuwd hoe het verkooptraject in zijn werk gaat? In ons artikel Bedrijfsovername stappenplan: het proces in 7 stappen leggen wij alle stappen van een verkooptraject gedetailleerd uit en hoe wij u hierin kunnen begeleiden. Neem vrijblijvend contact met ons op bij interesse.

Robin Heezen van BrightOrange

Robin Heezen

Consultant

Robin Heezen

Consultant

Lees meer

Over de auteur

Ik werk graag samen met gepassioneerde ondernemers om het optimale resultaat te realiseren. Het geeft mij energie om hen bij te staan in dit belangrijke en emotionele proces. Bij BrightOrange werken we met een fijn team van professionals, waarin we elkaar goed aanvullen. Daarnaast krijg ik de ruimte om mijn interesses en kwaliteiten dagelijks toe te passen bij het begeleiden van de transacties.

Heb je vragen aan mij?
+31 6 33 17 57 44
robin@brightorange.nl