In ons vorige artikel ‘Bedrijfswaarde verhogen, hoe doe je dat?’, zijn we ingegaan op de drie elementen die de basis vormen voor het vaststellen van de bedrijfswaarde van een onderneming. Een doorgaans onderbelicht onderdeel hiervan is het risicoprofiel van een onderneming. Hieronder benoemen we hier enkele voorbeelden van en geven we tips hoe u hier als ondernemer op in kunt spelen.
Afhankelijkheid afnemers en/of leveranciers
Een handelsbedrijf koopt artikelen in, om deze vervolgens te verkopen aan haar afnemers. Als de onderneming haar artikelen bij één leverancier inkoopt, kan dit een risico zijn. Wat als deze leverancier failliet gaat of stopt met leveren? Dan kan dit handelsbedrijf niet meer opereren. Anderzijds kan het ook zijn dat alle artikelen aan één afnemer worden verkocht. Dit leidt ook tot verhoogde risico’s, omdat er een kans bestaat dat deze afnemer vertrekt en daarmee de omzet van de onderneming in elkaar zakt. Door de inkoop onder te brengen bij meerdere leveranciers en/of de omzetconcentratie onder de afnemers te verlagen, daalt het risico en stijgt de bedrijfswaarde van een onderneming.
Spreiding activiteiten
Wanneer een onderneming zich slechts focust op één bepaalde activiteit, kan dit verhoogde risico’s opleveren. Daarentegen zal een onderneming die geen focus heeft daardoor ook geen goede marktpositie kunnen ontwikkelen. Spreiding van activiteiten is belangrijk om de continuïteit van de onderneming te waarborgen. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven in de tabaksindustrie; zij spelen nu steeds vaker in op de e-sigaret omdat de traditionele tabaksindustrie naar verwachting niet eeuwigdurend zal blijven bestaan. Door voldoende spreiding van activiteiten in de onderneming, kan het risicoprofiel omlaaggaan, waardoor de bedrijfswaarde stijgt.
Toetreding barrières
Het concurrentielandschap heeft ook invloed op het risicoprofiel en bedrijfswaarde van de onderneming. Bij hevige concurrentie én lage toetredingsbarrières kan het een risico zijn dat een deel van het marktaandeel van de onderneming veroverd wordt door (nieuw toetredende) concurrentie. Dit heeft zijn weerslag op de bedrijfswaarde. Dit risico is (deels) weg te nemen door als onderneming het onderscheidende vermogen te vergroten. Denk hierbij aan het bieden van unieke klantenservice, voordelige aanbiedingen of het voeren van een breed assortiment.
Breng uw risicoprofiel in kaart
Hierboven zijn enkele veel voorkomende risico’s toegelicht. Daarnaast zijn er ook nog bedrijfsspecifieke risico’s die per onderneming kunnen verschillen. Het in kaart brengen van het risicoprofiel van de onderneming is essentieel. Dit kan onder andere door gebruik te maken van het Porter-vijfkrachtenmodel. Bent u benieuwd wat het risicoprofiel van uw onderneming is? En in hoeverre u dit risicoprofiel kunt optimaliseren waardoor de bedrijfswaarde van uw onderneming stijgt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
“Ik vind het geweldig om ondernemers te helpen bij diverse bedrijfseconomische vraagstukken. Je merkt dat je huisadviseur wordt en dus als sparringpartner wordt gezien. Werken bij Bright Orange is ontzettend leuk: je wordt uitgedaagd om goede cijfermatige analyses te maken en daaruit conclusies te trekken.”
Persoonlijk feitje:
Fanatiek voetballer op het veld en in de zaal.
Over de auteur
“Ik vind het geweldig om ondernemers te helpen bij diverse bedrijfseconomische vraagstukken. Je merkt dat je huisadviseur wordt en dus als sparringpartner wordt gezien. Werken bij BrightOrange is ontzettend leuk: je wordt uitgedaagd om goede cijfermatige analyses te maken en daaruit conclusies te trekken.
Heb je vragen aan mij?
+31 6 38 78 31 81
stefan@brightorange.nl