Als ondernemer kan het interessant zijn om niet in één keer het bedrijf te verkopen, maar in fases. Een zogenoemde pre-exit. Een deel van de waarde wordt verzilverd, terwijl u gewoon het bedrijf blijft runnen totdat het volledig verkocht wordt. Dit is interessant als u risico wil spreiden, het bedrijf verder wilt laten groeien of het rendement wil optimaliseren.
Wat is een pre-exit?
Een pre-exit is kortgezegd een verkoop in fases. Tijdens de eerste fase verkoopt de eigenaar een deel van zijn bestaande aandelen aan een investeerder. Het vrijgekomen geld kan hij of zij veilig stellen (cashen). In een periode van gemiddeld vijf tot zeven jaar werken de eigenaar en de investeerder samen aan de groei van de organisatie, waarna het bedrijf volledig verkocht wordt.
In die groeiperiode blijft de eigenaar het bedrijf gewoon runnen en wordt hij ondersteund door de investeerder. De investeerder denkt mee, heeft nuttige inbreng en kan verdere groei realiseren.
Wanneer is een pre-exit interessant?
Een pre-exit kan om de volgende redenen interessant zijn:
- Risicospreiding
Waarde kan erg fluctueren. Dat heeft niet alleen te maken met de winstgevendheid van de onderneming, maar ook met het economische klimaat en de koopbereidheid van partijen. Wanneer uw vermogen volledig in het bedrijf zit, brengt dat risico’s met zich mee in mindere tijden. Met een pre-exit spreidt u het risico door alvast een deel van de waarde te ‘cashen’. - Financiering
Financiering is een belangrijke reden om voor een pre-exit te kiezen. Als een ondernemer zelf naar de bank gaat voor een financiering, die hij als dividend aan zichzelf uitkeert, wordt die vaak afgewezen. Er zijn namelijk veel voorwaarden verbonden aan zo’n dividenduitkering en de bank kan gaan twijfelen over het motief van de ondernemer. Het wordt een ander verhaal als een investeerder aandeelhouder wordt en daarmee toetreedt tot het bedrijf. Deze investeerder brengt eigen vermogen mee en gelooft in de onderneming. Dat geeft de bank vertrouwen om wel krediet te verlenen. - Groeien
Dankzij de kapitaal- en kennisinbreng van de investeerder is het mogelijk om het bedrijf verder te laten groeien. Dat verhoogt de waarde, waardoor het bedrijf bij een volledige verkoop meer oplevert. - Ontbrekende kennis aantrekken
Het aantrekken van een investeerder kan ook nuttig zijn om kennis in huis te halen die de eigenaar niet heeft. Deze expertise kan interessant of zelfs noodzakelijk zijn om de onderneming versneld te laten groeien. Denk aan nieuwe technologieën of expansiemogelijkheden in het buitenland.
Hoe ziet het proces eruit?
De eigenaar en de investeerder richten samen een nieuwe bv op, die 100% van de aandelen overneemt. De zogenoemde koopholding. De aandelenverhouding is afhankelijk van het deel dat de eigenaar wil verkopen. Bijvoorbeeld: de eigenaar verkoopt 25% van de aandelen. Dan heeft hij 75% van de aandelen in de koopholding en de investeerder 25%.
Deze koopholding wordt vaak voor een deel gefinancierd door de bank en het andere deel door de ondernemer en de investeerder. Hierbij een rekenvoorbeeld.
Rekenvoorbeeld
De onderneming is € 1.000.000 euro waard. De koopholding neemt 100% van de aandelen over. Dat doet hij met een financiering van de bank (€ 500.000) en het eigen vermogen. De eigenaar heeft € 375.000 eigen vermogen (75% aandelen) en de investeerder € 125.000 (25% aandelen).
Door de overname van de koopholding, ontvangt de eigenaar € 1.000.000 (opbrengst 100% aandelen) – € 375.000 (eigen vermogen) = € 625.000.
De eigenaar verkoopt dus 25% van de aandelen, terwijl hij 62,5%% van de waarde op zijn rekening krijgt. Deze ideale situatie is enkel mogelijk door de bankfinanciering.
De voordelen van een pre-exit
- Een deel van het bedrijfsvermogen wordt veilig gesteld
- De eigenaar kan samen met de investeerder in alle rust werken aan de groei van de onderneming
- De eigenaar blijft het bedrijf runnen en kan wennen aan het idee van verkoop
- De investeerder brengt kennis, een netwerk en kapitaal in de onderneming die de groei van de onderneming bevordert
- Kredietverstrekking gaat makkelijker, waarmee het rendement geoptimaliseerd kan worden
Wanneer geschikt?
Een pre-exit is geschikt als de eigenaar nog niet klaar is voor volledige verkoop, maar wel een deel van de waarde wil verzilveren. Het is ook een goed alternatief voor volledige verkoop als het bedrijf afhankelijk is van de eigenaar of als deze het nog te leuk vindt om te ondernemen.
Voor een succesvolle pre-exit is het belangrijk dat het bedrijf goed loopt, voldoende omvang heeft en potentie heeft om te groeien. Daarnaast is het essentieel dat de eigenaar en de investeerder goed bij elkaar passen en dezelfde doelen nastreven.
Wanneer niet geschikt?
Bij een pre-exit krijgt de investeerder volledig inzicht in de onderneming. Als dat niet gewenst is, is een pre-exit minder geschikt. Daarnaast is het belangrijk dat de investeerder en de eigenaar dezelfde visie hebben. Wanneer de eigenaar na een groeiperiode toch verder wil gaan met de onderneming en de investeerder wil verkopen, dan ontstaat er een probleem. Eventueel kan de eigenaar dan het aandelenbelang terugkopen van de investeerder.
Waarom BrightOrange inschakelen bij een pre-exit?
De specialisten van BrightOrange begeleiden u graag bij een pre-exit van uw onderneming. Hierbij is het belangrijk om een juiste investeerder te vinden die bij uw bedrijf past en uiteraard de meeste waarde toevoegt. Dankzij ons grote netwerk en jarenlange ervaring kunnen we u hier goed bij helpen.
Benieuwd of een pre-exit voor uw onderneming geschikt is? Neem gerust contact met ons op.
“Ik streef ernaar om bij iedere transactie een optimaal resultaat te bereiken, rekening houdend met de gerechtvaardigde belangen van alle betrokkenen. Bovendien vind ik het belangrijk om op hoog niveau te kunnen samenwerken in een team met gedreven professionals. Binnen BrightOrange komt die ambitie optimaal uit de verf.”
Persoonlijk feitje:
Professioneel voetbalsupporter en amateurgolfer
Over de auteur
“Ik streef ernaar om bij iedere transactie een optimaal resultaat te bereiken, rekening houdend met de gerechtvaardigde belangen van alle betrokkenen. Bovendien vind ik het belangrijk om op hoog niveau te kunnen samenwerken in een team met gedreven professionals. Binnen BrightOrange komt die ambitie optimaal uit de verf.
Heb je vragen aan mij?
+31 6 53 12 65 08
leen@brightorange.nl